ZŠ a MŠ Nasobůrky

Fulltextové vyhledávání 2.0

Drobečková navigace

Úvod > Základní škola > Charakteristika a historie školy

Charakteristika a historie školy

Charakteristika školy

Základní škola a mateřská škola Nasobůrky je  málotřídní škola.

Spojuje v sobě první stupeň základní školy, jedno oddělení školní družiny a mateřskou školu, to vše v jedné budově.

ZŠ a MŠ Nasobůrky zajišťuje:

  • výuku 5 ročníků l. stupně ve dvou kmenových třídách
  • ranní a odpolední provoz mateřské školy
  • ranní a odpolední provoz školní družiny
  • školní stravování
  • vzájemnou propojenost mezi ZŠ a MŠ: spolupráce mezi učitelkami, bezproblémový přechod do 1. třídy, společné akce pro děti a veřejnost

Nabízíme:

  • klidné, rodinné prostředí, kde se všichni znají
  • individuální přístup vzhledem k malému počtu dětí
  • díky spojeným ročníkům samostatnost, ohleduplnost a vzájemnou spolupráci starších dětí s mladšími a naopak                                                                                                          
  • interaktivní výuku - využívání notebooků a interaktivní tabule (žáci mají přístup k internetu i v ŠD)
  • atraktivnost, estetika prostředí - půdní vestavba 
  • zájmové kroužky:
    • anglický (1. ročník, 2. ročník)
    • počítačový
    • pohybové hry (zajišťuje DDM Litovel)
    • keramický (zajišťuje DDM Litovel)
  • školu v přírodě (jedenkrát za dva roky - pro všechny školáky)
  • tematicky zaměřené dny pro děti (např. k 5. 12. - čertí škola, šmoulí škola, večerníčková škola..., ke Dni dětí, projektové dny, poznávání historie míst, kde žijeme, ...)
  • akce pro děti a rodiče (např. podzimní dílna s různým tematickým zaměřením, oslava Dne maminek, tradiční rozlučkové odpoledne se škol. rokem spojené s táborákem a stanováním na školní zahradě,  ...)
  • návštěvy kulturních akcí, exkurze, besedy se zajímavými osobnostmi či zaměřené tematicky na probírané učivo (hasiči, ...) policie, zdravý životní styl, čím bych chtěl být, kynologie, ...)
  • účast dětí v soutěžích - výtvarná, přírodovědná, recitační, pěvecká, dopravní, ...(Vzhledem k malému počtu, má téměř každé dítě možnost zúčastnit se. A i když naše děti nestojí vždy na nejvyšších stupních, jedou rády a berou to jako zajímavou a zábavnou zkušenost.

Po skončení 5. ročníku odcházejí děti na ZŠ Jungmannova, ZŠ Vítězná nebo víceleté gymnázium v Litovli. Doposud byli zájemci o toto studium z naší školy v naprosté většině přijati.

Z historie školy

1913-2013

První dvě žádosti nasobůrských občanů o vybudování vlastní školy v letech 1880 a 1892 byly zemskou školní radou zamítnuty. Teprve v září 1912 byla Nasobůrkám stavba dvoutřídní školy povolena. Ta započala 1. dubna 1913 a byla dokončena v září téhož roku. 10. září bylo zahájeno vyučování. Částka vynaložená na stavbu školy činila 56 tisíc korun. Rychlost, s jakou byla škola postavena je i na dnešní dobu nevídaná a svědčí o zájmu tehdejší obce mít vlastní školu.

Prvními učiteli na škole byli Josef Faltýnek z Chudobína a František Všetečka. V lednu 1914 byla ustanovena první místní školní rada, v jejímž čele stanul Josef Coufal z Vísky. V několika následujících letech probíhaly na škole dokončovací práce a zlepšovala se její vybavenost. 8. května 1919 byla před školou vysazena lípa svobody.

Před druhou světovou válkou byly počty žáků ve třídách poměrně vysoké. Například v roce 1940 navštěvovalo školu 82 žáků v 1.-7. ročníku. Vyučovalo se ve třech třídách. Později však došlo k poklesu žáků v důsledku reorganizace a přejmenování měšťanských škol na školy hlavní. Do nich, na základě přijímací zkoušky, odcházeli žáci již ze 4. ročníku. V době válečných let se pohyboval průměrný počet žáků školy mezi padesáti a šedesáti.

Na sklonku války byla výuka ve škole pozastavena, neboť se zde ubytovali němečtí vojáci. Po osvobození, v říjnu 1945, vzniklo první rodičovské sdružení, jehož předsedou se stal Josef Němec z Nasobůrek.

20. září 1945 byla výnosem ministerstva školství zřízena mateřská škola. Její provoz byl zahájen až 21. května 1946 v přízemí budovy školy. První učitelkou MŠ se stala Žofie Gošová z Vranové Lhoty. Zapsaných dětí bylo dvacet jedna.

Od školního roku 1986/87 na škole pracuje jedno oddělení školní družiny, které navštěvují děti od 1. do 5. ročníku. V lednu 1997 došlo ke sloučení základní školy s mateřskou v jeden právní subjekt.

Právní subjektivitu má škola od roku 1995.

Z kroniky můžeme dále vyčíst, že v roce 1945 bylo na chodby a do všech místností školy zavedeno umělé osvětlení. K větší rekonstrukci školy došlo v 70. letech minulého století. Vyměnila se okna, upravil hlavní vchod, snížily stropy v bytě. Znovu byla pokryta střecha a část budovy nově omítnuta. Osmdesátá léta přinesla stavbu kotelny s ústředním vytápěním.

V letech 1997-1998 se uskutečnila půdní vestavba dvou tříd, kabinetů, ředitelny a sociálního zařízení. Rozšířily se tak stávající učební prostory, což přispělo ke zkvalitnění výuky i celkového prostředí. V letech 2005-2010 prošly rekonstrukcí obě výdejny stravy v MŠ a ZŠ a sociálního zařízení MŠ.